Ahad, 29 Jun 2008

aku termenung & aku terkenang

Baju warna biru tua pemberian si dia, kucium berkali-kali dengan rasa kasih yang mengunung dan rindu yang bagai ombak tinggi menghempas diri ke pantai. Pandangan matanya dan senyumannya itu masih terakam diingatanku. "Jaga diri baik-baik. Jangan nakal-nakal" katanya lembut, sambil tersenyum nakal padaku. sempat pula dia mencuit hidungku dan dengan selambanya terus meletakkan tapak tangannya pada kedua- dua belah pipiku, lalu mencium dahiku. Aku sedikit terkejut tapi tidak pula menolak perlakuannya itu.

"Apalah abang ni..tak malu ehh..?" Aku bersuara setelah diam seketika. Aku cuba mengawal perasaanku sendiri. Aroma harum dan mengasyikkan dari tubuhnya sempat singgah ke hidungku. Ingin rasanya aku berada dalam dakapannya tika itu tapi aku hanya berdiri terpaku, aku malu..

Aku tersenyum sendiri, terkenang peristiwa lalu. Itulah hari terakhir aku bertemunya. Pertemuan singkat yang tak di rancang dan atas permintaannya. Kenangan itu selalu bermain di ingatanku, tiap kali aku memegang dan meletakkan baju pemberiannya ke dadaku. Dia selalu sibuk dengan tugasnya dan itulah alasan yang kerap diberikan padaku. Semakin jarang menelefonku dan akhirnya tidak lagi mendengar khabar darinya. Hatiku sarat dengan rindu, rinduku terhadapnya.

"Sabar ye.. abang sibuk ni. Nanti bila senang abang bagitau, kita jumpa.. bye". itulah Katanya bila dia menjawab panggilanku. Hanya itu kata-kata darinya dan talian diputuskan. Sampai kini dia tidak lagi menghubungiku. Entah apa masalah yang ditanggungnya. Entah apa yang berlaku, aku tak tahu. Aku berdoa dan berharap dia sihat dan hubungan ini kembali mesra seperti dulu.

Ada kalanya aku termenung memikirkan hubungan aku dengannya. Sampai bila harus berjauhan begini..? Berapa lama lagi aku mesti bertahan dengan keadaan ini..? Bukan aku curiga pada kesetiaannya. Bukan aku curiga kasihnya beralih arah tapi bila rindu semakin sesak di dada, bila sepi semakin menghimpit diri, aku rasa aku bagaikan tidak bermakna lagi buatnya. Tidak lagi diperlukan.. pedihnya hati ini.

Berjauhan darinya bagai duri yang menyucuk hatiku, rinduku terhadapnya membuat aku sedih. Hatiku selalu memujuk dan merintih.. "Pulanglah bang.. Pulanglah padakuuu..."

Tiada ulasan: